Groene vechters in (of eigenlijk buiten)
de klas
Buiten word je Wijzer aan de Vecht
Groene Vechters staat voor de onmisbare waarde van levende natuur in de wereld van kinderen. Ook – of juist – in de stad. Via onze avontuurlijke lesprogramma’s raken kinderen daarmee vertrouwd. Net als David in het verhaal hieronder nemen ze voortaan meer waar met hun zintuigen, hebben ze kennis van hun omgeving, nemen ze er verantwoordelijkheid voor en zijn ze buiten op allerlei manieren vaardiger geworden. Ze zijn buiten met huid, hoofd, hart en handen; er gaat een wereld open. Dat is geen leuke bonus, maar essentieel onderdeel van de ontwikkeling van kinderen en in lijn met de kerndoelen van basisonderwijs.
David struint langs de Vecht. Het paadje is nog lekker modderig. Gisteren heeft het geregend. Nu schijnt de zon en kan hij de lente ruiken. Tegen het roer van een motorboot hebben twee meerkoeten een nest gebouwd. Verderop komt een aalscholver aan scheren, vlak over het water. Dichtbij schiet een winterkoning weg tussen het riet. David kent zijn buren.
Vandaag heeft hij een plan. Van wilgentakken wil hij toffe dingen maken: manden, hamers, touw, potjes. Dat heeft hij van de Groene Vechters geleerd. Je kunt zelfs stoelen maken van takken. Dat lijkt hem wel wat: met een survival stoel op zijn nieuwe favoriete plekkie aan het water zitten, daar onder die witte abeel, waar de bladeren altijd zo mooi ruisen.
Vlakbij schettert een vogeltje. Was dat de winterkoning van eerder, verstopt in het riet? Terwijl hij luistert, ruikt hij ook iets. Iets zoets. Ah, een meidoorn, een paar meter verderop. Die witte bloemen zijn lekker. David herkent zo een handvol eetbare planten rondom de school en langs de Vecht. Watermunt is zijn favoriet. Je kunt er de lekkerste thee van maken. Of ijs. Wie weet staat het hier ook wel ergens. Hij duwt met zijn handen het riet opzij en zoekt. Nee, geen watermunt. Maar wel piepschuim. En een paar glimmende snoepwikkels. Hop, meenemen, in de rugzak. Dat hoort erbij. Hij weet hoe belangrijk schone rivieren zijn. Levensaders, zeiden de Groene Vechters. Je vindt soms de gekste dingen buiten. Met de klas vulde hij er een heel Troep Museum mee. Hiervan kan hij met zijn vrienden straks misschien ook iets leuks maken.

Lessencycli en Groene Vechtersdag
Voor kinderen uit de middenbouw bieden we lessencycli aan. Aan het einde van het programma brengen we de wereld die de kinderen buiten hebben ontdekt de school in en het schoolplein op, tijdens een feestelijke Groene Vechtersdag. In en rondom de school zijn er dan exposities en activiteiten, zoals het Troep Museum & Troepshop; Werkplaats en Bosatelier de Vechtoever; het Wilde Smaken Café; en het grote Drinkwater Experiment. Op de Groene Vechtersdag worden ouders en buurtgenoten uitgenodigd om de buitenwereld van de kinderen te ontdekken. Dit versterkt de relatie tussen school, ouders en buurt. We zetten in op leuke publiciteit via lokale media, waarin de school, de Groene Vechters en de ondernemers daarachter zichtbaar zijn. Met ons kun je de school zo op de kaart zetten.
Op wildpluk avontuur!
Proef het wilde dichtbij. Maak ijs van Moerasspirea. Turks fruit van meidoornbessen. Salades van blad en bloem. Leuk, lekker en vol levenslessen over de seizoenen en de levende wereld die ons voedt.

Vaardig verbonden: werkplaats en bosatelier de Vecht
Dingen maken is een manier waarnemen. Dankzij primitieve bosvaardigheden voel, weet en waardeer je wat het landschap is en aanreikt.

Drinkbare rivier de Vecht
Wat is daar eigenlijk voor nodig? Over de betekenis van levend water.

Ambassadeurs van de Vecht
Kinderen denken mee over houtzaagkunst

Troepmuseum en Troepshop.
Vieze vondsten, mooie creaties en confronterende verhalen. Met ChrisKras' Troepmuseum zorgen kinderen voor een andere kijk op afval (en op onszelf).


Levend water: de stem van de rivier
Onderzoek de betekenis van water voor alle leven. Onderweg naar een drinkbare rivier.

Onze buren langs het water
(ook als je ze niet ziet).
Een blik in het leven andere bewoners langs de Vecht
